مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه

سه شنبه 6 ژانويه 2009


این روزها آدم های خیلی روشنفکری را می بینم که به هنگام محکومیت کشتارمردان و زنان و کودکان بی گناه در غزه ،حتما لازم می بینند که اول حماس را محکوم کنند چرا که اول یک راکت پرتاب کرده است که موجب کشته شدن یک اسرائیلی شده است و حالا به جای اینکه بگویند: جنگ در غزه باید متوقف شود ،می گویند :حماس هم تقصیر داشت که یک راکت پرتاب کرد.وقتی اسرائیل یک مدرسه یا مهدکودک را مورد حمله هوایی و زمینی قرار می دهد و دهها نفر کشته می شوند ،یادشان نمی رود که اول بگویند :البته حماس هم محکوم است که در مهدکودک و دبستان خود را پنهان می کند.بله !درست است چون احتمالا و فقط احتمالا یک عضو حماس در مهدکودکی پنهان شده ،پس اسرائیل چاره ای ندارد که آن مدرسه و مهدکودک را بطورکلی تخریب کند و هرکس را آنجاست بکشد. استدلال خیلی محکمی است ! در همین حال که این روشنفکرهای محترم این حرفها را می زنند ،حتی برخی از گروههای حقوق بشری در خود اسرائیل تظاهرات به راه می اندازند و جنایت های دولت خود را در غزه محکوم می کنند و زنان اسرائیلی در کنار زنان فلسطنی بدون هیچ پیش محکومیتی خواستار یک صف آرایی جهانی برای پایان دادن فوری به این اقدام بلاهت بار اسرائیل در غزه می شوند.آیا بهتر نیست فعلا همچون مادران اسرائیلی و فلسطینی فقط صلح را فریاد بزنیم.ضروری تر این نیست که اول کشتار انسانها متوقف شود و بعد هرچقدر خواستیم در باره اینکه یک طرف مقصر است و یا هر دو طرف و یا هیچ کدام بحث و تحلیل کنیم؟

یکی از دوستانم مطلبی را در همین باره به قلم یک نویسنده یهودی برایم فرستاده است که دلم می خواهد شما را هم در خواندنش با خودم شریک کنم. نام این نویسنده ميشل وراشاوسکی، نويسنده، روزنامه نگار، و سياستمدار اسراييلی است آقای محمد علی اصفهانی آن را به فارسی برگردانده است :

آنان که «هر دو طرف» را محکوم می کنند، پست تر از خود قاتلانند!





20 پيامهاى سخنگاه

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 6 ژانويه 2009 23:32, بوسيله ى محمد-ی

    به نظر من این مطلب شما هم محکوم است چه اشکالی دارد گوشه ای از روشنفکران ، مردم عادی یا سیاست مداران(سیاستمداران بدون نفوذ) طرف اسرائیل را بگیرند و یا بی طرف باشند و یا هر دو طرف را مقصر بدانند و یا به دنبال آن باشند که بدانند مقصر کیست؟یعنی شما کسانی(روشنفکرانی) که تحلیل های اینچنین دارند را پست تر از قاتلان مردم می دانید شما که ژست روشنفکرانه ی افتضاح تری گرفته اید دوست من! اصولا در مبانی کاملا منطقی هم اجماعی در میان نیست و گاه استدلال های گوناگون پیش می آید در این مورد هم طبیعی است عده ای به نوع دیگری ریشه های آغاز حوادث غزه را بررسی کنند. اینکه ما بخواهیم فکر کردن در مورد انچه گذشته است را هم انحصاری کنیم به نظر شما فاجعه نیست! کما انکه همین ساکن اسرائیل ميشل وارشاوسکی که شما اشاره کرده اید، می بینم که مخالف اسرائیل است و چه بسیار اسرائیلی که موافق رفتار ارتش خود هستند بعید نیست در ان سو و در غزه هم عده ای حماس را مقصر بدانند و یا "روشنفکرانی" هر دو را! پس پایه استدلال شما برای با قلم درشت پست تر قلمداد کردن کسانی که دو طرف را همزمان محکوم میکنند بسیار بی بنیاد است.

    البته موضع من در این مورد متفاوت است بنده حمالات حماس به سوی اسرائیل را به عنوان یک حادثه جداگانه محکوم می کنم و حتی نوعی اقدام تروریستی می دانم ولی بدون توجه به ناخر و تقدم نوع رفتار اسرائیل با این قضیه را بسیار احمقانه ، خشن و بدون منطق و نوعی جنایت می دانم و البته کشتار که در پس این واقعه رخ داده است بسیار غم انگیز است. از نظر من خود این حادثه را باید منحصرا بررسی کرد، بدون توجه به موشک پرانی یا حق حاکمیت دو طرف بر خاکشان وووو

    از این گذشته به نظر من مردم دنیا و صاحبان فکر به جای محکوم کردن مدام اسرائیلی ها باید به گونه ای فکری برای پایان این درگیری ها بکنند پایانی که سایه شوم مرگ رااز سر مردم غزه بردارد در مابقی موارد و برای تعیین شکست خورده و پیروز دیگر گور پدر هر دو طرف!هرکس که می خواهد پیروز شود!

    نکته اخری که برای من غم انگیز است و شما بهتر است روی این اشخاص یا گروهها تمرکز کنید تا پست تر از قاتلان را شناسایی کنید شامل ان دسته هایی می شود که در دو سو مدام می گویند اگر حماس چند روز دیگر دوام بیاورد پیروز است یا اگر اسرائیل فلان کند پیروز می شود یعنی اصلا دغدغه ی مردم را ندارند گویی مردم غزه شپش هستند که در هر روز چند صد نفر کشته و زخمی می شود یعنی اصولا اینکه چه کسی شروع کرده و چه مقدار کشته شده اند برایشان مهم نیست بلکه فکر و ذهنشان آنست که پیروزی برای کیست! فلسطینی ها یا اسرائیلی ها، اینان کسانی هستند که دسته ای حماس را تشویق به پایداری می کنندو دسته ای دیگر اسرائیل را حمایت و تشویق که مبادا کوتاه بیاید حال آنکه هر تعداد انسان بی گناه کشته و زخمی هم شدند بشود مهم آن است که جبهه سوی خودشان پیروز باشند نگاهی به این گونه گروه ها و افکار هم بیندازید تا به واقع و حقیقتا بدانید پست تر از قاتلان کودکان غزه چه کسانی هستند و اینگون قلم را به خطا به جایی دیگر نبرید!

    پی نوشت:دوست ندارم جایی که بناست ابتدا خوانده شوم و سپس چاپ شوم مطلبی بنویسم ولی اینبار با وجود آنکه اولین بار است از وبلاگ شما دیدن می کنم اما از برداشت شما به عنوان یک خبرنگار متعجب و گلایه مند شدم بد ندیدم چند سطری با وجود خطر سانسور بنویسم

    • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 7 ژانويه 2009 22:28, بوسيله ى ژیلا بنی یعقوب

      جمله ای که چند بار به آن اشاره کرده ایدیعنی :"آنان که «هر دو طرف» را محکوم می کنند، پست تر از خود قاتلانند!"از من نیست و نوشته ی ميشل وارشاوسکی یهودی است .در واقع این جمله تیتر مقاله ایشان است و نظرات من همان است که در پاراگراف اول نوشته شده است.به هرحال به قول خودتان این هم یک نظر است مثل همان نظراتی که حماس و یا اسرائیل را محکوم می کنند. اما در باره فیلتر کامنت ها که از آن گلایه داریدهمانطور كه قبلا هم در این وبلاگ نوشتم خوشبختانه يا متاسفانه از انتشار کامنت هایی که حاوی توهین به دیگران و یا توهین به اعتقادات و یا دین مردم است خودداری می کنم.علاوه بر اين برخي از نكاتي كه در كامنت هامطرح می شود مي تواند براي اين وبلاگ مشكلات قانوني و البته فراقانوني ايجاد كند.به هرحال اینجا جمهوری اسلامی ایران است با انواع مشکلات قانونی و فراقانونی

      • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 7 ژانويه 2009 23:58, بوسيله ى محمد-ی

        در مورد اول گمان من این بود که شما این سخن را گفته اید(یا دست کم به ان اعتقاد دارید) و لینک سخنانی که از این نویسنده اسرائیلی آورده اید در جای دیگری است (با شرحی دیگر البته با کلیت مشابه) که گویا برداشتم از اساس بی اساسی بود است که اگر چنین باشد بی خود برای آقایی در اسرائیل نیمه های شب عاشورا روضه خوانی کرده ام! در مورد قسمت دوم هم نمی توانم حق را به شما ندهم در واقع این افکار و حساسیت بر روی وازگان "تایید گردانندگان" است که ناخودآگاه فکر را به سوی سانسور می برد هرچند میدانستم که این مطلب در این فضا نیازی به حذف و یا ویرایش ندارد ولی در این مملکت به هر حال این احساس از دغدغه های ناب ماست !ضمن انکه قصد من هم صرقا سخنی با خود شما بود و نه دیگری آن هم از آن جهت که می دیدم در این چند روز عده ای این سخن و ادعا را دستاویزی برای سرکوب دیگران قرار داده اند، به هر حال(...)!!

      • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 8 ژانويه 2009 00:07, بوسيله ى محمد-ی

        در مورد اول گمان من این بود که شما این سخن را گفته اید(یا دست کم به ان اعتقاد دارید) و لینک سخنانی که از این نویسنده اسرائیلی آورده اید در جای دیگری است (با شرحی دیگر البته با کلیت مشابه) که گویا برداشتم از اساس بی اساسی بود است که اگر چنین باشد بی خود برای آقایی در اسرائیل نیمه های شب عاشورا روضه خوانی کرده ام! در مورد قسمت دوم هم نمی توانم حق را به شما ندهم در واقع این افکار و حساسیت بر روی وازگان "تایید گردانندگان" است که ناخودآگاه فکر را به سوی سانسور می برد هرچند میدانستم که این مطلب در این فضا نیازی به حذف و یا ویرایش ندارد ولی در این مملکت به هر حال این احساس از دغدغه های ناب ماست !ضمن انکه قصد من هم صرقا سخنی با خود شما بود و نه دیگری آن هم از آن جهت که می دیدم در این چند روز عده ای این سخن و ادعا را دستاویزی برای سرکوب دیگران قرار داده اند، به هر حال(...)!!

        پی نوشت:راستش زیاد اهل پی نوشت پی نوشت نیستم ولی این سایت شما اصلا مشخص نمی کند آیا پیام ارسال شده است یا نه ، با این تفسیر اگر بیش از یکبار پیام من فرستاده شده است پورش می خواهم

  • بی‌چاره روشن‌فکران که باید چوب کارهای حماس را بخورند. نمی‌دانم به کشته شدن غیرنظامیان در استان سیستان و بلوچستان به هنگام حمله‌ی نیروی انتظامی اشاره کرده ای یا نه؟ به هر حال: انگشت مکن رنجه به درکوفتن کس تا کس نکند رنجه به در کوفتن‌ات مشت

    به امید نابودی حماس و حزب الله

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 7 ژانويه 2009 13:24, بوسيله ى علی اکرمی

    چون یکی از مصادیق نوشته عاطفی ولیکن غیرعقلانی تان هستم این سه سوال را مطرح می کنم 1- آیا می دانید در جریان راکت اندازی کور نیروهای حماس به شهرکهای یهودی نشین چه کسانی زخمی می شوند؟ آیا می دانید در میان کشتگان جنگ 33 روزه سال گذشته نامهایی از کودکان 3 و4 ساله اسرائیلی هم بود؟ 2- حضور یک عضو حماس در یک مهد کودک مجوز حمله به ان مهدکودک نیست اما آیا اقدام به اینکار از سوی یک فلسطینی مجاز است و نباید هیچ موضعی در قبال وی گرفت؟

    3- آیا کشتار را با عدد می سنجند؟ یا بر اساس قول شریف هرکس که جانی را به ستم بگیرد گویی همه ابنای بشر را به ظلم کشته است؟

    خشونت و ترور محکوم است چه از جانب اسرائیل و چه از جانب حماس و این اولین اصل عدالت و روشنفکری است و خواهشمند است در صورت صداقت لینک زیر را که صدور فتوای مجاز بون قتل کودکان اسرائیلی از سوی یکی از رهبران حماس است را نیز در مطلبتان قرار دهید Hamas: Israel has legitimised the killing of its children http://www.timesonline.co.uk/tol/ne...

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 8 ژانويه 2009 10:44, بوسيله ى فرخ همايون فال

    بيياييد قبول كنيد كه همگي شما در اقليتي هستيد ، اقليتي كه خود ساخته ايد و به آن افتخار مي نماييد ، اين اقليت شما را از آزار بسيار ديگران تاحدي حفظ مي كند. شما در اين اقليت هم به جان هم مي افتيد ، چرا كه اين خصوصيت شماست ، شماهايي كه نمي توانيد نسبت به مسايل اطراف تان ب تفاوت بمانيد.

    نكته مهم اين است كه گرچه در اين جمع كوچك ادامه حيات مي دهيد ، از يك وجبي اطراف خود غافل نشويد ، دوروبر خودتان چه مي گذرد، مهمتر از همه آنكه چه گروه و اشخاصي مستقيما و تنها بر روي شما نشانه رفته اند ، آيا آنها را خوب مي شناسيد ، در تفكراتتان به آنها انديشيده ايد ، به آنها در رمانهايتان جايي را اختصاص داده ايد ، در سخنانتان با ديگر اعضاي اين حلقه اقليتي به ذات و افكار و نقد آنان پرداخته ايد ؟

    به گمانم كه نه. كه اگر چنين بود ، اين چنين نمي گفتيد ، اين تشنگان قدرت ، كه از هر چه شماها داشتيد ، محروم بوده اند و امروز فقط با قدرت بي انتها ، زخمهاي درون خود را التيام يافته مي بينند ، به دنبال تاييد شما نيستند ، آنها به رقابت با يكديگر مي انديشند ، به قدرت و بقاء بيشتر . چيزي كه البته در اين بين مهم نيست ، انسانها هستند .

    جمله اي از ژوزف استالين ، تمامي اين معني را در خود به همراه دارد: "مرگ يك انسان يك تراژدي است ، مرگ ميليونها انسان ، فقط يك آمار است ....."

  • روشنفکری غلط یعنی بستن چشم بر روی حقیقت و یا خود را به کوری زدن... درست که حماس و یا حزب الله خود را چه در غزه و چه در لبنان پشت زنان و کودکان پنهان کردند و از آنها به عنوان سپر خود استفاده کردند, درست که اگر شاید و تنها شاید داستان مو شکافی شود حماس و یا حزب الله آغاز کننده ی جنگ باشند... اما بستن چشم بر روی نه جنگ که قتل آدم انسان در غزه خود نشانگر قتل است. کودکانی که هر روز بر زمین می افتند و مادرانی که طعم در آغوش کشیدن آنها را نمیچشند. باشد! بازهم درست که در اسرائیل هم زنان و کودکانی زخمی و یا کشته میشوند... اما قتل عام درک و بینشی دیگر میخواهد. موافقم خانم بنی یعقوب امروز درست ترین کار ایستادن همراه همان زنانی است که برای هم بستگی با زنان و مادران فلسطینی به پا خواسته اند و خواستار توقف این قتل عام هستند. نوار غزه در کل 60 کیلومتر است... و این جز قتل عام چیز دیگری نیست.

  • با مزه بود

    آخه خیلی ساده انگارانه می نویسید در مورد ادعا های واهی چپ گرایانه ی روشنفکرنمایانه تان.

    و شک ندارم این پیام منتشر نخواهد شد . . .

  • با شما کاملا موافقم! 10 ژانويه 2009 03:10, بوسيله ى محمد

    سلام. با نظر شما کاملا موافقم. برخی دوستان (که نمونه‌هایی از آنها قبل از بنده نظر داده اند و خود را مخاطب این انتقاد شما دیده‌اند) یا خود را به آن راه می‌زنند یا ترس و ضعف، وجدانشان را کور کرده که تلفات اسراییل را با تلفات فلسطین و غزه مقایسه می‌کنند. اینان، یک سال محاصره غزه را نادیده گرفته و پرتاب راکت از سوی حماس را محکوم می‌کنند. باشد که وجدانشان بیدارتر شود..

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 10 ژانويه 2009 11:05, بوسيله ى علی اکرمی

    در پاسخ به اقای محمد

    1- قتل عام انسانها مقیاس عددی ندارد اگر دقت کرده باشید قصاص کشتن یک انسان با صد انسان برابر است و این یعنی مشکل در نفس کشتن بیگناهان است نه در تعداد انها- در ایران احمدی نژاد هم چون شما فکر می کند و می گوید چون در هولوکاست مثلا شش میلیون یهودی کشته نشده و کمتر بوده دیگر این مساله نسل کشی نیست حال آنکه جنایت حتی با کشتن یک فرد هم رخ می دهد.

    2- هیچ کس منکر جنایات اسرائیل نیست - هیچ کس منکر این نیست که در غزه فاجعه انسانی رخ داده اما علاوه بر وجدان بیدار عقل بیدار هم لازم است تا به صرف جنایتکار بودن یکی از طرفین دعوی دیگری را بیگناه نداند و ناآگاهانه جنگجویان حماس را با مردم مظلوم و ستم کشیده حماس یکسان نپندارد.

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 10 ژانويه 2009 22:39, بوسيله ى مهرنوش

    برای توقف جنایت در غزه امضا کنیم: http://www.PetitionOnline.com/1500000

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 11 ژانويه 2009 01:13, بوسيله ى حامد

    حالا گیرم که حماس، شهروندان غیرنظامی اسرائیلی را هدف قرار داده باشد. غیر از این است که این غیرنظامی ها، اشغالگرند؟ اسرائیلیها، چه نظامی، چه غیرنظامی، اشغالگرند و در سرزمینی که به زور از فلسطینی ها غصب شده است، زندگی می کنند. یک کاسه کردن غیرنظامی اسرائیلی با غیرنظامی فلسطینی، یعنی خود را به کوچه علی چپ زدن.

  • اگر اسرائیل نبود حماس و حزب الله هم نبود.پس نابود باد اسرائیل

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 11 ژانويه 2009 09:15, بوسيله ى علی ودایع

    نفرت نفرت می زاید

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 11 ژانويه 2009 10:09, بوسيله ى نوري‌نيا

    اين ويژگي برخي روشنفكران را كه نوشته‌ايد، در سطوح گوناگون بازتوليد مي شود و خود به عنوان عاملي براي فاصله گرفتن از فهم حيات جاري اجتماعي اين مرز و بوم عمل مي‌كند. براي چيست كه هنوز روشنفكران نتوانسته‌اند، جايگاه مناسبي در جامعه بيابند؟ فقط تبليغات منفي حكومت نيست، بلكه عقب‌ ماندگي آنان از شرايط اجتماعي نيز هست.

  • سرکار خانم بنی یعقوب

    وقتی غزه را به عنوان چکش استفاده می کنند و بر سر ما می کوبند نتیجه اش همینست مگر وقتی کودکان ما در دزفول و اندیمشک کشته می شدند کسی حرفی زد؟؟ وقتی دختران بی پناه ما در دزفول مورد هجوم سربازان بی رحم عراقی قرار گرفته بودند فلسطینیان و دیگر کشور های عرب دل سوزاندند.؟؟؟ می دانستید در بین اعراب ضرب المثلیست که می گویند به دو گروه از اعراب هیچگاه اعتماد نکن فلسطینیان و عراقیها!!! در ضمن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامست من میشناسم کودکانی را که محتاج یک تکه نان برای سیر کردن شکمشان هستند. بله قبول دارم اسرائیل جنایتی در غزه کرده که روی تمام جنایتکاران تاریخ را سفید کرد منهم به عنوان یک انسان ناراحتم و آنرا محکوم میکنم به حماس کاری ندارم که نه مجالست و نه حوصله و هم اینکه نمیخواهم محکوم شوم به روشنفکری که نیستم. ولی همین محکوم می کنم و تمام.

    راستی مسلمانان چچن در چه حالند؟؟!!!

    • بعضي راه رو گم كردن،اگه ما هم مثل انها عمل كنيم چه فرقي با انها داريم. در ضمن حمایت از فلسطین , حمایت از یه مشت انسان فقیر وبیچاره نیست حمایت از مبارزانی است که در خط مقدم جبهه ی حق در مقابل باطل قرار دارند واز اسلام در مقابل کفر دفاع میکنند , مگر نه این که از اهداف اسرائیل حاکمیت بر جهان است , حمایت از فلسطین ,حمایت از ازادگی وازادی ما اتست.

  • مشروعیت های روشنفکرانه برای قاتلان کودکان غزه 17 ژانويه 2009 08:20, بوسيله ى بهنام

    از توجه تان نسبت به این نکته : ممنون ... در ضمن , من بشخصه همیشه واژه ی روشنفکر را که مورد نقد قرار می دهم : در مقابلش , به انسانی متفکر و رها از جو : امتیاز قائل می شوم * اگر صلاح دانستید جایی برای نشانی وبلاگ هم در نظر بگیرید : چرا که در پیگیری افکار انسان ها و نیز نوعی احراز حداقل هویت : ضروری به نظر می آید

    وبلاگ من : dourandish.persianblog.ir

    صلاح دانستید و با روال شما همخوان بود : بگذارید بماند

  • آدم های احمق زیادند. احمق هایی که نمی دانند اطرافشان چه می گذرد. آن ها که کشتار مردم غزه را محکوم می کنند هم از این دست احمق ها هستند. احمق های که قیافه حق بجانب و ژست دفاع از حق بشر را می گیرند ولی کشتار مردم بدست حکومت آخوندی بیخ گوششان را نمی ببیندد.




بنا به توافقنامه Creative Commons برخی از حقوق برای ژیلا بنی یعقوب محفوظ است.
نقل قول غیرتجاری و با ذکر منبع و اطلاع نویسنده، آزاد است.