روشنفکرانی که به حمایت از مردم غزه معترضند

شنبه 17 ژانويه 2009


من اصلا تعجب نمی کنم وقتی می بینم که یک راننده تاکسی و یا بقال سرکوچه مان برای اسرائیل هورا می کشد.چون می دانم تاثیر این همه تبلیغات دولتی در سیمای جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل است که روی مردم تاثیر معکوس گذاشته است .هرچه را حکومتی کنی همین می شود.به همین دلیل هم در همان حال که دولت های عربی طرفداران پر و پا قرص آمریکا هستند ،مردمشان ضد آمریکایی ترین مردم منطقه هستند و نظرسنجی های مختلف نشان می دهد که آمریکا بیشترین دوستداران خودش را در ایران دارد ،در همان حال که البته دولت ایران ضد آمریکایی ترین دولت منطقه است!تاثیر معکوس تبلیغات دولتی را در مقایسه تظاهرات های ایران با تظاهرات های پرشور و چند ده هزارنفری مردم کشورهای عربی و حتی اروپایی در حمایت از مردم غزه نیز می توان دید . اغلب تظاهرات هایی که این روزها در ایران انجام می شود بی رمق اند. از تظاهراتی که با فراخوان دولتی انجام می شود،بیش از این هم انتظار نمی رود.

من اصلا از مردم عادی کوچه و خیابان به خاطر موضع گیری هایشان در این باره تعجب نمی کنم بلکه تعجبم از روشنفکرانی است که تا از کشتار مردم بی دفاع غزه حرف می زنی ،به تومی توپند که چرا نمی گویی که اول حماس راکت پرتاب کرد.ضمن اینکه حتی نمی دانم که اول حماس موشک پرتاب کرد و یا قبل از آن اسرائیل گذرگاههای انتقال مواد موردنیاز و حیاتی مردم غزه را مورد حمله قرار داده بود و حتی نمی دانم که راکت پرانی بد است یا محاصره یک سال و نیمه مردم غزه که آنها را در گرسنگی و بی دارویی نگه داشته بود؟ واقعا نمی دانم که چه کسی اول آتش بس را نقض کرد.گرچه اغلب روشنفکران ما و البته بسیاری از رسانه های دنیا می گویند که نخست این حماس بود که یک راکت به سمت اسرائیل انداخت و همین شد دلیل حمله اسرائیل به مردم غزه و چون اول این حماس بود که راکت انداخت پس چرا اسرائیل روزها و شبهای متوالی مردم را به خاک و خون نکشد؟هرچند که کسانی از جمله نویسنده روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره به ما می گوید که همه حقایق را در باره غزه نمی دانیم اصلا ما همه دلایل کسانی را که می گوینداسرائیل اول آتش بس را نقض کرد به کناری می گذاریم وقبولش نمی کنیم .اما می خواهم بپرسم اعتراض به کشتار مردم غزه که بیش از بیست روز ادامه دارد ،چه ربطی به پرسش و عصبانیت برخی از روشنفکران عزیز ما در این باره دارد که چرا حماس را محکوم نمی کنید که راکت پرتاب کرد؟راستش ربطش را به این هم نمی فهمم که کسانی می گویند :"ای شماها که کشتار مردم غزه را محکوم می کنید ،آیا مردم اسرائیل که در عملیلت انتحاری کشته می شوند ،انسان نیستند؟"

راستی از کجای اعتراض به قتل عام مردم غزه حمایت از کشتن مردم اسرائیل بیرون می آید؟

حتی عزیزی در پاسخ به مطلبی که در اعتراض به کشتار مردم غزه نوشته بودم ،کامنت گذاشته بود که آیا از صدور فتوای مجاز بودن قتل کودکان اسرائیلی توسط یکی از رهبران حماس خبر داری یا نه؟حتما من با این فتواها و هرفتوای مشابهی مخالفم و با کشته شدن کودکان اسرائیلی همانقدر مخالفم که با کشته شدن کوکان فلسطینی.اما این فتوا چه ربطی به اعتراض آدم هایی مثل من به کشتار مردم غزه دارد؟

من تا حدودی می فهمم دلیل این حرفها چیست؟برخی از روشنفکرهای ما همه دنیا و حقایق و واقعیت های آن را به دو بخش سیاه و سفید تقسیم کرده اند:"جهموری اسلامی ایران " و "غیر جمهوری اسلامی ایران." پس جمهوری اسلامی ایران از هرچه دفاع کرد باید با آن مخالفت کرد و با هرچه مخالفت کرد باید از آن دفاع کرد .چون اساس هستی را جمهوری اسلامی می بینند ،بنابراین ،همه مواضع شان را براساس مواضع جمهوری اسلامی تنظیم می کنند ،البته در مخالفت با آن .

اما راستش جمهوری اسلامی برای من مرکز هستی نیست که اگر با اسرائیل مخالفت کرد،به خاطر بغض و کینه نسبت به جمهوری اسلامی از حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین دفاع کنم.کسانی این روزها در اعتراض به حمایت از غزه می گویند :"راستی چرا از مردم دارفور و چچن حمایت نکردید؟حدس می زنم اگر جمهوری اسلامی ایران مدافع دارفور و چچن بود ،همه این معترض ها مخالف چچن و دارفور هم شده بودند.و اگر جمهوری اسلامی الان مخالف حماس بود ،خیلی از این عزیزان فوری در کنار حماس قرار می گرفتند.عجیب نیست که جمهوری اسلامی را معیار حق و باطل و مرکز جهان مادی و غیرمادی قرار داده اند؟"

آیا کسانی که می پرسند چرا به کشته شدن مردم بی گناه اسرائیل اعتراض نمی کنیم ،آیا تردید دارند که فعلا مردم غزه دارند قتل عام می شوند و نه مردم اسرائیل .کسانی که می گویند چرا به کشتن کودکان اسرائیلی اعتراض نمی شود ،نمی بینند که فعلا کودکان فلسطینی کشته می شوند و خدا را شکر نه کودکان اسرائیلی.

و از همه جالب تر این روزها اس .ام .اس ها و ایمیلی هایی به دستم می رسد که درصدد اثبات این نکته هستند که فلسطینی ها ناصبی هستند .حالا بماند که هیچ دلیل محکمی هم برای گفته خود ارائه نمی دهند و دلایل زیادی هست که فلسطینی ها نه ناصبی که شافعی هستند اما گیرم که درست باشد.در این صورت باید از آنها پرسید یعنی اگر زمانی این نسل کشی و قتل عام در باره مردم عربستان اتفاق افتاد باید به آن اعتراض نکنیم چون که آنها ناصبی هستند؟

در همین حال که برخی از روشنفکران ما نگران در خطرافتادن صلح برای شهروندان اسرائیلی هستند ،امیره هاص اسرائیلی، ستون نویس روزنامه هاآرتص در مقاله ای می نویسد :"غزه یک قدرت نظامی نیست که بتواند به همسایه کوچولو و عاشق صلح خود اسراییل حمله کند! غزه فقط سرزمینی است که اسراییل در سال ۱۹۶۷ به همراه کرانه باختری به اشغال در آورد. ساکنانش مردم فلسطین هستند که سرزمین مادریشان را در سال ۱۹۴۸ از دست داده بودند. متن کامل مقاله اش را بخوانید:

تاریخ با موشکهای قسام آغاز نشد

در همین حال که برخی از روشنفکران ایرانی نگران سلامت و امنیت مردم اسرائیل هستند تلویزیون اسرائیل فریادهای نومیدانه یک دکتر فلسطینی را که سه دخترش بر اثر حمله اسرائیل کشته شده بودند ، پخش کرد که می توانید فیلمش را اینجا ببینید که فریاد می زند :دختران من در حالیکه در خانه نشسته بودند، صحبت می کردند و برای آینده شان نقشه می کشیدند، ناگهان هدف بمبهای اسرائیلی قرار گرفتند. او در حالیکه صدایش از فرط احساسات می لرزید گفت، من می خواهم بدانم چرا اینها کشته شده اند؟ چه کسی به آنها دستور داده؟"





7 پيامهاى سخنگاه

  • مال دزدی 17 ژانويه 2009 21:10, بوسيله ى محمد

    سلام. مردمی که در سرزمین های اشغالی جمع شده اند می توانند منازل و سرزمین های غصبی را رها کنند و بروند در کشور خودشان زندگی کنند تا از هر گونه آسیب در امان باشند. مال دزدی با مرور زمان مباح نمی شود.

  • روشنفکرانی که به حمایت از مردم غزه معترضند 18 ژانويه 2009 10:51, بوسيله ى علي ودايع

    سلام نمي‌دانم چه باعث شد آدميان فراموش‌كنند مبدا تمام اديان خداست ، در كدامين روز جنگ اديان متولد شد؟؟؟ آبا همچنان مسيح را به صليب مي‌كشند؟؟؟ من مي‌گويم مسيح همچنان بر صليب رفتار متحجرانه مردم زمين را نظاره مي‌كند. عجب صبري دارد خدا! همه جاي دنيا به نام او به كام خود جنايت مي‌كنيم.

  • روشنفکرانی که به حمایت از مردم غزه معترضند 18 ژانويه 2009 10:54, بوسيله ى Shahrzad — http://shahrzaad.wordpress.com

    اینهاکه شما می گویید روشنفکر حساب نمی شوند.روشنفکری در ایران خلاصه شده است به لغت های قلمبه و یلمبه پروندن و بحث کردن در باره موضوعاتی که کلاس داره.اما جریان روشنفکری بنیانش بر اساس آزادی فکر و اندیشه و حق طلبی است. Well, maybe Gaza massacre is not enough classy subject to be discussed? Israel maybe is more classy,eh? جالبه که بدونید جریان روشنفکری در غرب دقیقا برعکس جریان روشنفکری در ایران عمل می کند.اگر روشنفکر غربی چنین خرفهایی بزند حتماخطاب می شود: ’ignorant’, ’closed minded’ va ’mass’ قصد جسارت ندارم اما این حقیقت داره .اینجا می تونید برخورد روشنفکری غربی را با مساله غزه بخونید و ببینید چطور اسرائیل را زیر سوال می برند و حتی به سخره می گیرند

    http://www.alternet.org/story/119372

  • ‫خانوم محترم،اولا سلام،دوما من فکر میکنم خوانندگان شما بیشتر مایل به خواندن مطالبی راجع به ایران باشند.مسایل اسراییل و فلسطین را خود اسراییل و دنیای عرب باید با هم حل و فصل کنند.مردمی که سی سال است مملکتشان به حراج رفته و درصد قابل توجهی از انان نان شب درد بزرگشان است دنبال مقصر جنگ اسراییل و حماس حتما نیستند.

  • روشنفکرانی که به حمایت از مردم غزه معترضند 19 ژانويه 2009 02:24, بوسيله ى سعید سلطانپور

    با سلام خشته نباشید با کارهای پر بارتان و متنوع تان

    روشنفکران ما بطور عمده از میرزا ملکم خان تا دوران محمد رضا شاه عمدتا در فرنگ (غرب ) کار نکرده بودند و از نظر اقتصادی درگیر سیستم نبوده اند همچنین در مبارزات اجتماعی کمتر فعال بوده اند یعنی آنها آزادی های فردی و دموکراسی ( نسبی ) در هر دوران را می دیده اند ولی کمتر به عمق این مسائل و چگونگی بدست آمدن آنها ( یعنی تلاش و مبارزات مردم و سیاسیون و انقلابیون ) را ندیده بودند . بطور مثال اگر مردم اروپا از جنک متفر هستند و بسیاری از انان علیه جنگ طلبی بوش به خیابانها می آیند در حالیکه مهاجران کمتر در این فعالیت ها شرکت می کنند بهاین دلیل هست که آنها بر علیه فاشیسم در جنگ اول و دوم جهانی جنگیده اند و هنوز بازماندگان ان دوره زند ه هستند اینگونه نیست که ا زمرگ تر س داشته باشند روایتی که بر خی از سنت گرایان مانند کیهان اینگونه پررنگ می کنند. نمونه روشن تر همین کاناداهست که سالهاست در مهاجرت نا خواسته و تبعید بسر می بریم ولی برخی از فعالان و روشنفکران سیاسی ما هنوز در حال تلاش برای آزادی دانشجویان ایرانی هستند که بسیار خوب هست ولی همین تابستان گذشته بود که پلیس تورنتو 14 فعال دانشجوی دانشگاه تورنتو را که به اعتراض به افزایش شهریه و خوابگاه در جلوی دفتر رئیس دانشگاه تحصن کرده بودند با زور اخراج و دستگیر کرد.هر چند سرانجام دادستان مجبور شد که اتهامات را لفو کند. البته لازم بتوضیح است که اینجا قانونمند هست و شهروند ان هم بهای آنرا سالها پیش پرداخته اند و مجانی هم بدست نیاورده اند

    خوب این جماعت بسیاری شان اصلا خبر دار نشدند . کارگران اتوبوسرانی تورنتو اعتصاب کردند و روزنامه های دست راستی کانادا و رادیوها ی دست راستی ها از جملاتی مانند کودتا به تحریک مردم پرداخنتد ولی هیچ یک از احزاب سیاسی ایرانی در کانادا و فعالان انها موضعی نگرفتند . بعضی ها خبر دار هم نشدند در حالیکه چپ و راست از هممین اتحادیه های کارگری برای آزادی ااقای اسانلو نامه می گیرند . ظرف دو روز زیر فشار راست ها حتی حزب سوسیال دموکرات هم در روز یکشنبه به مجلس استان رفتند و قانون برگشت به کار اتوبوسرانی را تصویب کردند .

    به همین دلیل هم از انجا که حاکمیت از حماس حمایت مالی می کند حاضر نیستند بپذیرندکه نطفه اصلی بحران ها اشعال فلسطین هست ان موقع که جمهوری اسلامی نبود و حماس هم نبود اتفاقا حماس را اسرائیل بر ای تضعیف عرفات تقویت کرد ولی عرفات را آنقدر ندیده گرفت و سرکوب کرد که حماس نقطه امید مردم ما امید شد . یعنی اگر دیکتاتوری شاه اجازه داده بود که بسیاری از صداها شنیده شود مسلما شرایط دیگری در ایران حاکم بود حماس هر چه هست خوب و یا بد به مردم فلسطین ربط دارد که آنها را انتخاب بکنند و یا نکنند که یک بار انتخاب کردند و آمریکا و کانادا جر زدند و کمک هارا قطع کردند و راه را برای جمهوری اسلامی هموار کردند . همانگونه که ما به ماندلا انتقادمی کنیم چرا از جمهوری اسلامی دفاع میکند اونههم می گه ایران به ما د رمبارزه بر علیه نژاد پرستی سفیدان کمک کرد. فلسطینی ها هم صدام و جمهوری اسلامی را بهترین یاوران خود می دانند زیرا در روز سخت به آنها کمک کردند

    اتفاقا بینیدکه حماس و حزب الله از ایران کمک مالی دریافت می کنند و الحق خط اول جبهه هستند اگر این دونبودند اسرائیل به ایران حمله کرده بود البته در دنیای نسبی زندگی می کنیم والا خیلی خوب بود که هم جمهوری اسلامی دموکرات بود و هم اسرائیل به اشعال خود پایان می داد و حق تعیین سرنوشت به مردم فلسطین را می داد . در انصورت آمریکا باید صنایع نظامی خود را جمه می کرد که یک توهم هست . ان زمان که اسرائیل فلسطین را اشغال کرد فلسطینی ها اسلحه نداشتند حالا هم حماس 4 تا کلاشینکوف و خمپاره قراضه دست ساز در جلوی بهترین تانکگ دنیاو و هواپیمای اف 16 دارد نکته دیگر در مورد کمک مالی و مقایسه حماس وحزب الله با کنمک های ایران ، موسسات خدماتی به مردم لبنان و نوارغزه ایجاد کرده اند د رحالی که مجاهدین که زمانی از مبازران برای استقلال و دیکتاتوری شاه بودند کمک های صدام راخرج سیاستمداران آمریکای و اروپائی می کنند و در زونامه واشنگتن پست آگهی 100 هزار دلاری یک صفحه ای چاپ می کنند که جناح راست آمریکا آنهارا ببیند و تایید کند میلیونها دلار کمکهای صدام و عربستان به رجوی اگر داخل کشور برای مردم ایران هزنیه شده بود هم مجاهدین وضع بهتری وآبروی بیشتری داشتند و هم از نظر سیاسی اپوزیسیون مشروع داخل کشوری بودند و این بار هم اوضاع سیاسی گونه دیگری بود انزمان که دم در سفارت آمریکا شعار اعدام انقلابی سران رژیم شاه را بیشتر وبیشتر می کردیم ، به مردمان یادندادیم که اعدام بد است . متهم باید حق دفاع داشته باشد و وکیل مدافع بعد هم که نوبت خودمان در سال 60 شد مردم فکر نکردند که اعدام وخشونت چرخش خواهد داشت و دامن همه را خواهد گرفت .و داستان ادامه دارد د رهر حال ما در اینجا آزادی بیان داریم امیدوارم که مطالب برای شما دردسر نشود در هر حال امیدوارم بجای نق زدن کمی بیشتر کار فرهنگی و اگاهی سازی بکنیم که نسل بعدی ما آنچه را که ما می خواستیم ازراه های غیر خشونت آمیزو کم هزینه تر بدست بیاورند شاد باشید سعید سلطانپور روزنامه نگار کانادا www.politicofcanada.blogspot.com www.kanoun-e-bayan.blogspot.com

  • روشنفکرانی که به حمایت از مردم غزه معترضند 21 ژانويه 2009 04:45, بوسيله ى پسیان

    خانم محترم سلام.درتأییدنظرتان من شخصا از این مورد بسیار تعجب میکنم که در طی این دوران وحشتناک حمله اسراییل به مردم فلسطین. حتی یکبار هم من ازدهان یک ایرانی( درآلمان) نشنیدم که از مردم فلسطین دفاع کنند. مثل اینکه حمایت دولت ایران ازفلسطین را ایرانیهای خارج ازکشور دلیل میبینند برای بیرحم بودن به اینهمه نامردی وظلم. تعجب میکنم آنهمه انسانهای ایرانی بشردوست کجا هستند......

  • روشنفکرانی که به حمایت از مردم غزه معترضند 22 ژانويه 2009 03:57, بوسيله ى سمانه

    از نوشتار پرمایه تان استفاده کردم.

    فراموش نکنیم میهنمان ایران را , که روزی غزه ای بود در جنگ با عراق...

    بهرحال

    امید که شاهد باشیم روزی را که صلح , برابری و آزادی سایه گستر جهان و جهانیان باشد.

    ژیلا جان

    از حضور گرمی بخش ات در "کابوس کبوتر" , وبلاگ نوپایم, پیشاپیش سپاسگزارم.

    http://kabousekaboutar.blogfa.com/

    شادکام باشی




بنا به توافقنامه Creative Commons برخی از حقوق برای ژیلا بنی یعقوب محفوظ است.
نقل قول غیرتجاری و با ذکر منبع و اطلاع نویسنده، آزاد است.