جمهوری ایرانی یعنی چه؟

دو شنبه 2 نوامبر 2009


این روزها بحث های زیادی در فضای وب در باره شعار جمهوری ایرانی شده است. موافقان این شعار آن را به معنای ایران برای همه ایرانیان دانسته اند و آن را عامل وحدت میان گروهها ، اقشار و اقلیت های مختلف جامعه ایران توصیف کرده اند.

مخالفان نیز می گویند : این شعار موجب ایجاد شکاف میان طرفداران جنبش سبز می شود.کسانی نیز آن را یک شعار ساختار شکنانه دانسته اند که می تواند موجب واکنش های غیرمنطقی و تندتر بخشی از حاکمیت شود.

من قصد ندارم پاسخ موافقان و مخالفان این شعار را بدهم .فقط چند سوال ذهنم را رها نمی کند.

جمهوری ایرانی اساسا یعنی چه؟ آیا هر مردمی در هرکجای دنیا که کشورشان را برای همه مردم آن جامعه می خواهند جمهوری شان را با نام کشورشان توصیف می کنند ؟.مثلا می گویند جمهوری آلمانی ،جمهوری فرانسوی ،جمهوری آفریقایی و یا جمهوری گواتمالایی؟

احساسات کسانی که بر شعار جمهوری ایرانی تاکید می ورزند قابل درک است و این اصرارها تا حد زیادی عشق شان را به ایران نشان می دهد اما ناخود آگاه من را یاد کسانی می اندازد که اصرار داشتند و دارند به همه دستاوردهای مشترک بشری هرجور شده صفت اسلامی بدهند:اقتصاداسلامی ،جامعه شناسی اسلامی ،حقوق بشر اسلامی ،سینمای اسلامی و خیلی چیزهای دیگر.

همچنان که اصرار کسانی را برای اسلامی کردن حقوق بشر نمی فهمم ،اصرار کسانی دیگر را برای ایرانی کردن جمهوری نمی فهمم. مگر نه این است که حقوق بشر مفهومی مشترک برای همه مردم جهان است ،همچنان که جمهوری دستاورد هزاران ساله بشر است.

گفته می شود مخالفان جنبش سبز به دلایلی به رواج شعار جمهوری ایرانی دلخوش کرده اند .چرا که می دانند این شعار باعث ایجادشکاف در میان طرفداران این جنبش خواهد شد.شکافی که حتی می تواند میان بخشی ازبدنه جنبش سبز و سران جنبش نیز فاصله گذاری کند. آیا مخالفان جنبش از این فاصله بهره برداری تبلیغاتی نخواهند کرد ؟ آیا کمترین تبلیغ شان این نخواهد بود که سران جنبش سبز نفوذی در میان طرفداران خود ندارند؟ چرا که آنها در این مدت بارها در خواست کرده اند که شعارهای اختلاف برانگیز سر ندهند اما همچنان طرفدارانشان بر این شعار تاکید می کنند. آیا شک داریم که این فاصله گذاری و شکاف فقط مخالفان جنبش سبز را شاد خواهد کرد؟بهتر نیست در این مقطع زمانی از طرح شعارهایی که می تواند ما را از هم جدا کند بپرهیزیم؟ آیا انشعاب در جنبش سبز به نفع جنبش است یا مخالفان جنبش؟

زمان کمی به سیزده آبان مانده است .در این دو روز کمی به این پرسش ها فکر کنیم.فقط فکر کنیم .همین





14 پيامهاى سخنگاه

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 2 نوامبر 2009 20:56, بوسيله ى شيرمحمد

    ژيلا خانوم نام رسمی نطام آلمان «جمهوری فدرال آلمان» است و در فرانسه «جمهوری فرانسه» و در آفريقای جنوبی، «جمهوری آفريقای جنوبی» و در کشور چک «جمهوری چک» و در بوسنی هرزوگوين «جمهوری بوسنی هرزوگوين». چه عيب دارد که نام رسمی نظام ايران «جمهوری ايران» باشد؟ نه جمهوری اسلامی ايران و نه جمهوری ايرانی! موافقيد؟

    پاسخ به اين پيام

    • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 4 نوامبر 2009 04:00, بوسيله ى حنيف

      من با محتواي صحبت خانم بني‌يعقوب موافقم.

      دوست عزيز، آقاي/خانم شيرمحمد، جمهوري ايران، با جمهوري ايراني يكي نيست. ايراني صفت است. در عبارت جمهوري اسلامي ايران هم، جمهوري ايران آمده است، اما آنچه اين جمهوري را توصيف مي‌كند، صفت اسلامي است. در جمهوري فدرال آلمان، فدرال صفت است. در بقيه مثال‌ها هم كه آورده‌ايد، هيچ كدام صفتي براي جمهوري به كار نبرده‌اند. در عبارت جمهوري ايراني هم وضع به همين منوال است. اين تركيب، بي‌معناست. حتي براي كسي كه مخالف جمهوري اسلامي است. علاوه بر اين، كيست كه نداند اين شعار به موازات جمهوري اسلامي مطرح شده است و هدفش، نفي جمهوري اسلامي است؟

      پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 3 نوامبر 2009 01:14, بوسيله ى ايراني سبز براي همه ايرانيان

    از انجا كه تاريخ معاصر كشورمان انقلاب هاي ناموفق و ناهمگوني را طي صد سال گذشته در بطن تاريخي خود ثبت نموده است و از انجا كه همه جنبش هاي معاصر گسسته وار سركوب شده و نتيجه سودمندي حاصل نگشته است، پاسخ سئوالات زير در طبقات مختلف اجتماعي ايران متفاوت خواهد بود. لذا شما ازاد انديشان را صميمانه در پاسخ به پرسشهاي زير فرا خوانده، به ارزوي انكه در پايه گذاري سبزينگي سياست و فرهنگ سرزمينمان كمك نمايد./ لطفا براي ادامه مطلب از ايراني سبز براي همه ايرانيان ديدن فرمائيد

    ايراني سبز براي همه ايرانيان www.greenlineuk.blogfa.com

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 3 نوامبر 2009 07:19, بوسيله ى ايراني سبز براي همه ايرانيان

    از انجا كه تاريخ معاصر كشورمان انقلاب هاي ناموفق و ناهمگوني را طي صد سال گذشته در بطن تاريخي خود ثبت نموده است و از انجا كه همه جنبش هاي معاصر گسسته وار سركوب شده و نتيجه سودمندي حاصل نگشته است، پاسخ سئوالات زير در طبقات مختلف اجتماعي ايران متفاوت خواهد بود. لذا شما ازاد انديشان را صميمانه در پاسخ به پرسشهاي زير فرا خوانده، به ارزوي انكه پايه گذاري سبزينگي در سياست و فرهنگ سرزمينمان كمك نمايد

    ايراني سبز براي همه ايرانيان www.greenlineuk.blogfa.com

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 3 نوامبر 2009 08:38, بوسيله ى علی.ق

    شما به ما بگویید که چه شعاری بدیم که حفظ وحدت بشه ما هم همون رو انتخاب کنیم

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 3 نوامبر 2009 11:00, بوسيله ى ایرانی یا به تعبیری غیر خودی

    نقل قول (گفته می شود مخالفان جنبش سبز به دلایلی به رواج شعار جمهوری ایرانی دلخوش کرده اند )این مخالفان چه کسانی هستند؟ این شعار مردم است وفقط کسانی مخالف آن هستند که یا از حاکمیت میترسند یا منافعشان در گرو وجود این ظام است . یادتان باشد در سال 57 هم عده ای به مردم خط دادند که در این 30 سال فقط منافع خودشان را دیدند نه منافع مردم را . پس بایستی حرف مردم را به جان خرید تا منافع همه تامین شود. اگر مردم خواهان جمهوری عربی بودند شاید نعجب شما کمتر بود ایرانی یا به تعبیری غیر خودی لطفا بعنوان یک روزنامه نگار سانسور نکنید

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 3 نوامبر 2009 11:08, بوسيله ى اشکان

    این مقاله شما برای من خیلی عجیب است فکر می کنم شما هنوز نمی دانید چرا مردم شعار جمهوری ایران را سر می دهند دلیلش همان مخالفت با جمهوری اسلامی است و این شعار نه تنها شعار احساسی نیست بلکه شاید منطقی ترین شعاری بوده که مردم ایران در طول تاریخ مبارزات مدنی خود داده اند .

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 3 نوامبر 2009 11:11

    جمهوری ایرانی یعنی جمهوری اسلامی نه

    بیخود نیست که مهندس موسوی گفت من به دنبال مردم هستم یعنی مردم از من زده اند جلوتر

    شما کجای کار ایستاده اید که هنوز نمی دانید جمهوری ایرانی یعنی چه؟

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 3 نوامبر 2009 11:18

    اینک طرح انشعاب در جنبش از طرف شما مطرح می شود

    این جنبش جنبش آزادی خواهی و دمکراسی خواهی است که در امتداد جنبش مشروطه حرکت می کند

    در یک جامعه آزاد همه گروه ها با هر شعاری می توانند در یک جهت و یک سو حرکت کنند

    چه اشکالی دارد که کسانی که شعارهای رادیکالتری هم می دهند در کنار برادران خود برای بدست آوردن آزادی مبارزه کنند

    اینک زمان آن رسیده که همه ایرانیان سراسر جهان با هر تفکر و اندیشه ای در کنار هم برای آزادی بیان مبارزه کنند

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 4 نوامبر 2009 09:15, بوسيله ى ایرانی یا به تعبیری غیر خودی

    شما که جرات پخش یک نظر محترمانه را ندارید لطفا از گذاشتن نام روزنامه نگار بر روی خودتان خجالت بکشید . به شعور مردم ایران احترام بگذارید مردم فرق روزنامه نگار را با جیره خوار از هم تممیز میدهند. ایرانی یا به تعبیری غیر خودی

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 5 نوامبر 2009 20:52, بوسيله ى sima

    خانم بنی یعقوب عزیز،

    در رابطه با مطلب شما ۲ نکته قابل توجه است:

    ۱-اینکه شما دادن شعار جمهوری ایرانی‌ را به مخالفان جنبش سبز نسبت میدهید، تعجب مرا به شدت بر میانگیزد. به تظاهرات مردم در خیابان‌ها نگاه کنید و به تنوع خواست‌های شرکت کنندگان در جنبش سبز احترام بگذارید.

    ۲-واژه ایرانی‌ به درستی‌ ۱ صفت است و منظور شعار دهندگان بدیلی برای جمهوری اسلامی است.

    من با توجه دادن شما به این نکته موافقم که بخش مهمی‌ از جنبش سبز با این شعار مشکل دارد و باید با ظرافت با این مساله برخورد شود.

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 8 دسامبر 2009 17:07, بوسيله ى ایرانی

    پاینده باد ایران و و ملت آن و جمهوری راستین آینده اش

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 11 دسامبر 2009 07:30, بوسيله ى فرخ

    به نظر من اين شعار واكنش طبيعي به رفتار حكومت است كه به بهانه اسلامي بودن واژه جمهوري را از معني تهي نموده اند و جمهوري ايراني مي تواند به "جمهوري براي ايران" تعبير شود (چيزي كه از آن بي بهره ايم در حالي كه اسلام دين من و تعداد زيادي از هموطنانم هست و از آن بهرهمنديم) و نه ايراني به عنوان صفت. در ضمن از نظر من احساسات وطن دوستانه بسيار ارزشمند است اگر چه نوع دوستي انسان دوستي و عشق به آنچه مظهر نيكي و زيبايي در اين جهان است ارزشمند تر است. پيروز باد ايران

    پاسخ به اين پيام

  • جمهوری ایرانی یعنی چه؟ 8 ژانويه 2010 11:04

    برای اینکه بدانید جمهوری ایرانی یعنی چه , مراجعه کنید به سلسله مقالات آقای منوچهر جمالی با سرنام جمهوری ایرانی

    پاسخ به اين پيام


اعلان پس از تأئيد

سخنگاه  : پيامهاى شما پس از تأئيد گردانند گان سايت نمايان خواهند شد

يك پيام ، يك تفسير ؟
  • (براى درست كردن پاراگراف، كافيست كه جاى خط ها را خالى بگذاريد)

(اختيارى) كى هستيد؟




بنا به توافقنامه Creative Commons برخی از حقوق برای ژیلا بنی یعقوب محفوظ است.
نقل قول غیرتجاری و با ذکر منبع و اطلاع نویسنده، آزاد است.